Piarista Rend Magyar Tartománya Központi Levéltára
virtuális emlékszoba
☐ ▷ Életmű ▷ Konferenciák ▷ 1944. nagyböjt
A szenvedésről = KV, II, 37-44.
Szabadíts meg a gonosztól! Így szól a Miatyánk utolsó kérése. Mit ért az Úr Jézus gonoszon, akitől megszabadítást kéret velünk? Nyilván a legnagyobb rossz, a legnagyobb gonosz, az egyetlen igazán gonosz a bűn. De ha ezt akarná jelenteni a Miatyánknak utolsó szava, akkor talán ugyanazt mondaná, mint amit az előző kérdés. Vagy az utolsó előtti második: Bocsásd meg a mi vétkeinket. És csakugyan lehet, hogy ezt akarja jelenteni: Szent Lukács szövegéből hiányzik ez az utolsó mondat.
De talán a személyes gonoszt akarja jelenteni, a megtestesült gonoszság titkát, a sátánt, akiről tudjuk, hogy körüljár a világban, mint az ordító oroszlán, keresvén, akit elnyeljen, és akinek a létezéséről, bármilyen idegenszerű ez a mai embernek, tapasztalati bizonyságot ad nekünk az az észbontó, másként, mint a sátánnal meg nem érthető, lélektanilag lehetetlen tény, hogy van ember, aki rosszat akar a rosszért. Emberileg érthetetlen. Egy emberen túli gonosz erőnek tapasztalati bizonyítéka ez a tény. Van a gonosz, amely körüljár. Van, és az eredeti bűn óta hatalma van fölöttünk, ha az Isten kezét meg nem fogjuk; e világ fejedelmének, nevezi őt Szent Jánosnál háromszor is az Úr Jézus; hatalma van ezen a világon. És most ne gondoljon senki azokra a legendás vagy mesés kiszínezésekre, amelyekkel a népfantázia elgondolja az alakját, a szarvacskákra és a lólábakra: nem ez az ördög f élelmes képe. E világ fejedelmének lelkünkön adott az Isten hatalmat: mirajtunk keresztül, a mi gondolatainkon, a mi érzéseinken, a mi vágyainkon, a mi ösztöneinken. Embereken keresztül dolgozik ő, itt van a nagy hatalma.
Jelenthet-e még mást is a Miatyánknak ez a szava? Jelenti-e azt a rosszat, amelyet mindnyájan érzünk és amelytől mindnyájan rettegünk: talán a szenvedést jelenti? A szenvedés, tudjuk, nem rossz az Isten szemében, rosszá csak az ember teheti, és az ember bűne. Talán nem ezt érti az Úr Jézus rajta.
De most. a szenvedés korszakát éljük; most, amikor szinte halljuk éjszakánkint az Európa legszebb városait és legnagyobb értékeit elpusztító repülőknek, bombázóknak a hangját, és az ágyúknak a szavát; most, amikor olyan közel van hozzánk a háború, most, amikor mindenki tisztában van vele, hogy senki sincs megkímélve, valószínűleg senki sem lesz a jövőben megkímélve a szenvedésektől, talán a legszörnyűbbtől: szeretteink szenvedéseinek a látásától talán szabad nekünk most az Úr Jézusnak ezt a szavát a szenvedésre érteni. És szemébe nézni ennek a szörnyű titoknak. Szemébe nézni keresztény egyszerűséggel, könyörtelen keresztény realizmussal, illúziók nélkül, úgy, amint van, a rideg igazsággal, amely azért mégis a legszentebb és a legmelegebb: amit a Krisztus mond.
Szabadíts meg bennünket a szenvedéstől ezt értjük rajta. Ó igen! A lelkünk legmélyéről tör fel a vágy. Ki ne akarna szabadulni a szenvedéstől? Természete szerint irtózik az ember a szenvedéstől; nincs ember, még olyan nagy és erős és szent ember sem, aki ösztönösen ne irtóznék, és ne akarna szabadulni tőle. Hiszen még magán az Istenemberen is, a Getszemáni kertben, amikor elgondolta a rá váró szenvedéseket, tudjuk, véres veríték futott végig; még az ő emberi természete is megirtózott a szenvedéstől.
Egyetemes tény pedig, elkerülhetetlen valóság; szemébe kell nézni, meg nem szabadulunk tőle. Régen és hányszor megmondták: sírva jövünk a világra, verítékkel dolgozunk, szenvedés az életünk a földön, és a legnagyobb ott van a végén: a halálnak a képe, amely borzadályt kelt az emberben. Ó Istenem! A görögökről mondják, hogy derűs világnézetük volt; és a legnagyobb görög költők egyikének, Sophoklésnek a szava, amelyik jellemzi az ő látásukat, hogy Legjobb sohasem születni, és mindjárt utána a második: minél hamarabb visszatérni a semmibe. Így látja az életet a derűs görög! És hogy látja a keleti ember, aki a legfőbb boldogságot a Nirvánában, a semmiben találta; és hogy fogalmazta akárhány a legnagyobb nyugati filozófusokból, aki nem lát a szenvedésből kiutat, és nem látja az élet értékét a szenvedés miatt! Nincs kiút, nem lehet elfordítani a szemünket. A szenvedést le nem törüljük az emberi életről; egyetemes tény: mindenkinek szenvedni kell, ki nem bújik alóla senki. Még a Krisztus sem bújhatott ki alóla, még az emberré lett Isten is csak szenvedés és halál árán mehetett be az ő dicsőségébe és válthatott meg bennünket. Egyetemes tény, titokzatos tény; hozzáteszem, hogy érthetetlen tény. Ember ezt megérteni nem lesz képes. Miért kelljen szenvedni? Próbálják magyarázni moralisták, jámbor moralisták is, mondván, hogy a szenvedés Istenhez emel és imádkozni tanít. Lehet; de hányszor látjuk, hogy átkozódni tanít, és hány embert ismerek, akit az öröm tanított imádkozni! Mondják, hogy tisztít a szenvedés; biztos, ha jól vállalod, tisztít; de mért a szenvedésnek kell tisztítani, miért nem lehet másként? Nincs megmagyarázva. Próbálja magyarázni a néplélek és a legnagyobb költők, az emberi költészetnek talán a legnagyobb erőfeszítéseiben, a tragédiákban: isteni büntetésről, végzetről, Isten akaratáról, bűnnel velejáró büntetésről, mindenféléről beszélnek; de nem ez a lényeg benne, hanem az az érzés, amely látja, hogy szenvedés és halál az ember sorsa.
És megmagyarázza nekünk a kereszténység, hogyne magyarázná! Megmondja az okot: az eredeti bűn az oka. Az ember vetkezett, és a vétek büntetése a szenvedés és a halál. Biztos a magyarázat, nem fér hozzá kétely. Megmagyaráz mindent; de érthetővé azért nem teszi. Legföljebb azt teszi érthetővé előttem, hogy Isten akarata, és értem, hogy nem érthetem meg. Micsoda Isten volna az előttem nem jelentene semmit egy Isten, akit az én nyomorult eszemmel meg tudok érteni! Értem, hogy nem érthetem, és ebbe bele tudok nyugodni. A magyarázat előttem van az Egyház tanításában. De elég-e ez a magyarázat, hogy megszabadítson engem a szenvedéstől? Nem elég. És ha az Úr Jézus arra hatalmaz föl bennünket, hogy ezt kérjük: Szabadíts meg a gonosztól akkor nyilvánvalóan kell lenni egy módnak, hogy megszabaduljak tőle. Ha nem külsőleg, akkor belsőleg.
Hogyan lehet fölébe kerekedni a szenvedésnek? Hogyan nézhetünk elébe a ránk váró nehéz dolgoknak, az egész világra váró szenvedéseknek, hogyan nézhetünk szembe velük, nem az állat buta tompaságával, kábultan várva a taglót, amely lesújt rá, hanem Isten fiainak belső szabadságával, fensőbbségével? Halljuk az Úr Jézus szavát, amikor szembenézett a legnagyobb szenvedéssel, amikor ott a Getszemáni-kertben maga előtt látta, ami rá vár, és maga előtt látta az egész emberiségnek a sorsát, minden emberét, akit az ő szenvedése és halála megvált; és hogy mi lesz még aztán a világon: látta a szenvedésnek, a nyomornak, a bűnnek, a gonoszságnak azt a végeszakadatlan láncolatát, amelyet történelemnek hív az ember, napjainkat is, és az eljövendő napokat is látta és leroskadt alatta és vérrel verítékezett; és így imádkozott: Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem e pohár; mindazonáltal ne az én akaratom legyen, hanem a tied!
Íme egy mondat, amely eligazít bennünket. Igen, szabadulni akarunk a szenvedéstől, érezzük, hogy nem bírjuk, és kérjük az Istent, hogy szabadítson meg. Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem e pohár. Múljék el tőlem, vagy legalább azoktól, akiket szeretek, vagy legalább ne olyan legyen, amit nem bírok múljék el; kérhetjük az Istent, hogy fordítsa el tőlünk a rosszat, és tudjuk, hogy az imádság, a mi imádságunk bele van kovácsolva a világtervbe, bele van szerkesztve a történelem folyásába, és ha nekünk jó, akkor elmúlik tőlünk ez a pohár. Kérjetek és adatik nektek! Igen, lehet, hogy az imádság megszabadít bennünket, vagy legalábbis megszabadít annyira, amennyire nekünk jó; imádkozhatunk, hogy múljék el tőlünk e pohár. De hogy ez az imádság jó imádság legyen, hozzá kell tenni a Krisztus imájának a második felét: Mindazonáltal ne az én akaratom legyen, hanem a tiéd. Vagyis hogy: De ne múljék el tőlem e pohár, ne szabadíts meg ettől a gonosztól, hogyha Te úgy akarod, hogy kivegyem belőle a részemet! Benne van a megnyugvás az Isten akaratán. Benne van az, hogy az ember elfogadja a szenvedést, nem akar menekülni előle, nem akarja lerázni, mert tudja, hogy Isten akarja. Azt mondják, hogy idáig eljutottak a sztoikusok is, régi nagy bölcsek, nagyszerű írásaikban: egy Marcus Aurelius, egy Epiktetosz, egy Seneca írásaiban gyönyörű lapokat olvasunk róla: nem tudjuk, hogy csakugyan keresztül tudták-e vinni a valóságban! Én egy nagy sztoikust, korunk nagy magyar sztoikusainak egyik legnagyobbját, Kosztolányi Dezsőt láttam meghalni, láttam szörnyű szenvedéseiben, és megértettem, hogy a szentséggel megerősítve akart meghalni. Talán ez a sztoikusoknak a legnagyobb diadala; de mindenesetre eljut ide a hit embere, aki tudja, hogy Isten nyújtja neki a kelyhet, aki tudja, hogy Isten akarja a szenvedést, és azért értelmével, akaratával meghajlik előtte és elfogadja. Tűrni Isten akaratából! Elfogadni Isten akaratából! Belenyugodni Isten akaratából!
De vajon ez a végső megszabadulás? Ez annyit jelent, mint eligazodni vele szemben; nem jelent annyit, mint legyőzni a szenvedést! Nem jelent annyit, mint fölébe kerekedni. Nem! Többet akar ennél a keresztény lélek, többet! Lehet-e Prohászka veti föl ezt a vakmerő gondolatot lehet-e a szenvedést szeretni?! Mert ez megoldás volna. És itt eszembe jut a szentek életének egy epizódja, amelyet nem lehet megrendülés nélkül olvasni. Amikor Chantal Szent Franciska még mint világi, gazdag nő, ott van a nagy vadászaton, amikor férje halálra sebesült, és nem lehet mozdítani a sebesültet, és ott látja a ragyogó szépségű, előkelő, gazdag főúri hölgy csobogni és folyni az ura vérét, akit olyan szenvedélyesen szeret; látja, hogy csak percek kérdése a halál, és kétségbeesik: akkor az ura rámosolyog és azt mondja mosolyogva! : Szeretni kell a jó Isten akaratát!
A szenvedést, a keresztet: lehet szeretni? Első pillantásra azt mondja bennem a lélek: nem lehet szeretni. Ami keserű, arra nem mondjuk, hogy édes. Semmi meg nem változtatja az emberi természetet és a szájíznek az érzékenységét: ami fáj, arra nem tudom, mondani, hogy nem fáj, és nem öröm a fájdalom! De lehet szeretni a keserűt is talán, hogyha egy édes kéz nyújtja; ha az édesanyám keze nyújtja az orvosságot, akkor talán még valahogy jónak érzem; de ha nem érzem is jónak, mégis szívesen fogadom el, azért aki nyújtja. Egyetlenegy módon lehet fölébe kerekednünk a szenvedésnek, egy módon lehet szeretni a szenvedést, nincsen megoldás más semmi földi problémára: csak a szeretet segít! Szeretni lehet a szenvedést az okáért, szeretni lehet a céljáért, azért, amiért van; vagy legalább örömmel vállalni. Miért lehet szeretni? Szeretni a kézért, amely nyújtja: szerető kéz nyújtja, Atyám keze nyújtja! Tudom, hogy az méri rám a szenvedést, aki engem a legjobban szeret, jobban, mint én magamat. Aki tudja, hogy mennyit bírok el, és nem kíván tőlem többet, mint amennyit elbírok; és tudja, hogy milyen gyönge és milyen nyomorult vagyok. És tudom, hogy erőt ad ahhoz, amit kíván, tudom, hogy szeretetből adja. Szeretni a Kezet, amely felém nyújtja, és elfogadni a keserűt, ha még olyan keserű is!
És látok még valakit, aki megédesítteti velem a szenvedést. A Nagy Szenvedőt, az Úr Jézus Krisztust látom szenvedni. Egy haldoklónak az ágya mellett álltam, aki nagyon közel volt hozzám, és láttam a nagy szenvedéseit; már szólni sem tudott; egyszer csak megfogta a kezemet és rám mosolygott, és fölemelte az ujját és mosolyogva és a fejét igenlően megbiccentve mutatott rá az ágya fölött függő feszületre. Mintha azt mondta volna: itt szenved Ő, szívesen szenvedek! Lehet szeretni a szenvedést, a Krisztusért, aki szenved! És itt belénk döbben Szent Pálnak egy csodálatos mondata, amely talán hivatva van arra, hogy világosságot derítsen, mindennél nagyobb világosságot, a szenvedés problémájára. Azt írja: Most örömest szenvedek értetek és beteljesítem, kiegészítem testemben azt, ami híja van a Krisztus szenvedéseinek, az ő testének, az Egyháznak javára. Mit mond ez az óriási mondat? Örömest szenvedek. Íme egy ember, aki szereti a szenvedést! Örömest szenved. Miért? Kiegészíti testében, az ő szenvedésével azt, ami híja van a Krisztus szenvedéseinek. Hát van híja a Krisztus szenvedéseinek? Ez a mondat azt látszik mondani. Krisztus Urunk megváltott bennünket, de hagyott valamit még nekünk is; mintegy vakmerő szó, de megérti mindenki, hogy mit akarok vele mondani részt hagyott még nekünk a megváltásban: mi is szenvedhetjük a. Krisztus szenvedéseinek részét, a megváltó szenvedés részét. Miért? értetek; az ő testének, az Egyháznak javára. Íme a szenvedésnek egy mérhetetlenül mély értelme! Mi voltaképp a Krisztus szenvedését szenvedhetjük, ha kiegészítjük bennünk, ami híja van a Krisztus szenvedéseinek; mi vele vihetjük a keresztet, mint ahogy Cirenei Simon segített neki; mi a passiónak, a nagy hétnek, a nagypénteknek lehetünk szenvedő társaivá, voltaképpen a kereszten szenvedhetünk Krisztussal. Világos Szent Pálnak a szava: ha egyszer megértjük, hogy értetek, testvéreinkért, az Egyházért, engesztelésül, a megváltás folytatására szenvedhetünk, és mélyen, mélyen átérezzük: igazi értelme, legnagyobb értelme ez a szenvedésnek!
Nem tudom megállni, hogy még egy esetet el ne mondjak; sok esetet mondok, de hiszen a legnagyobb, a legnehezebb, a legelvontabb kérdésről van szó, szeretném véres realizmussal állítani szemünk elé. Az édesanyám öregkorában azt kérte, hogy levezekelhesse, az Úr Jézus keresztjének a megújításával vezekelhesse le halála előtt bűneit. Amikor elérkeztek a kínos órák és figyelmeztettem erre: mosolygott, és azt felelte: Fölajánlottam ezeket a szenvedéseket és halálomat valakinek (megnevezett valakit, aki igen közel állt hozzá) a megtéréséért.
A maga bűneiért kérte a szenvedést, és végül nem azért ajánlotta föl, hanem valakiért, akit jobban szeretett magánál, annak a megtéréséért. Engesztelés! a legnagyobb gondolat. Engesztelés: másokért szenvedni! És mennyire ideillik a Miatyánk utolsó szava: az Ámen. Ámen annyit jelent, mint úgy van, elfogadom, igaz, úgy legyen! Annyit jelent, hogy igen. Micsoda nagyszerű dolog, hogy a keresztény Egyház igennel végzi imádságait! Nagyszerűen illik hozzá: minden igen a kereszténységben, semmi sem nem, minden pozitívum, minden építő, semmi nem romboló, semmi nem negatívum! Pozitívum a szenvedés is, ha engeszteléssé válik. Ha nemcsak tűrés a tűrés még csak negatívum hanem ha szeretetből tesszük, ha engeszteléssé válik. Cselekvés, pozitívum, világmegváltó, világépítő erő! Minden pozitívum a kereszténységben: Isten akaratát vállalja a keresztény, mindenestül vállalja, mindent, ami Tőle jön: a szenvedést is!
Három fokozata van a keresztény életformának, a nagy pozitívumnak. Az első fokozat, amit úgy lehet mondani, hogy a tökéletesedés, az önnevelés, önmagunknak napról-napra jobbá nevelése: veszem az adottságokat, amelyeket Isten adott nekem, fejlesztem a jókat és letöröm és jóra vezetem a rosszakat. Ennek is igazi értelme nem a bűn elleni harc, hanem a jóban való haladás. Ez az első fok.
De eljön a második fok, a nagykorúság ideje; amikor már nem ér rá az ember elsősorban önmagának a tökéletesedésével törődni. A testnek is van egy korszaka, ameddig nő, s amikor nagykorúságra jut, akkor már ezzel a testtel kell élnie; már nem a növekedés a cél, hanem az élet. A szellemnek is megvan a maga tanuló korszaka, pedagógiai korszaka, ameddig tanul, ameddig beveszi magába a szellemi kincseket; aztán nagykorú lesz, és eljön az idő, amikor tanulok még, de már nincs jogom a tanulásnak élni: akkor élni kell a szellem életét és adni kell és dolgozni kell: a szolgálat a második fok. Amikor odaadom magam és azt, ami az enyém, valakinek, valaminek: Isten országának, embertársaknak. Nincs más megoldása az életnek, mint a szolgálat: odaadni az életünket. Nyomorult élet, boldogtalan élet az, amely magában van, amely nem értette meg a nagy, pozitív keresztény programot, a szolgálat programját!
És van egy harmadik fok. Nem mindenki jut el idáig, nem minden időben olyan sürgető, mint ma; de minden keresztény életben benne van valamiképpen mint fejlődés és lehetőség, a tökéletesedés és szolgálat után a harmadik fok: a hősiesség foka. És ma olyan időt élünk, amikor nem lehet kereszténynek lenni félek, hogy nem lehet emberhez méltó életet sem élni bizonyos fokú hősiesség nélkül. Olyan korszakot élünk, amikor a történelem tragikuma megsűrűsödik a levegőben, és kiszálldosnak és sújtanak a villámai mindenfelé; olyan korszakot, amikor szembekerül mindenki a sorsával, és nem futhat senki a szenvedéstől, most hősiesség nélkül, keresztény hősiesség nélkül nem lehet élni!
És miben mutatkozik meg a hősies kötelességteljesítésen kívül a hősiesség? A szenvedéssel szemben. Láttuk: engesztelés, engesztelés! Vállalni és szeretni, ami rám vár, és felajánlani másokért, mások megtéréséért, a világ megtéréséért, a bűnök engeszteléséért! Mennyi bűn dúl ma a világban! Mennyi ember milyen szörnyűségeket követ el! Mennyi szenvedés és ki nem szenved, és ki nem bűnös? Ki mondhatja el magáról az Isten előtt, hogy nem oka a mai szörnyűségeknek és szerencsétlenségnek? Aki soha gonoszhoz nem folyamodott, aki soha nem csalt, soha nem hazudott, soha nem kívánta a másét, akinek soha nem imponált a siker és a gonosz: az mondhatja, hogy nincs része a mai világszerencsétlenségben. Aki valaha is bűnösnek találta magát ezek valamelyikében, verje a mellét: mindnyájan bűnösök vagyunk! Ki fogja az Istent ezért a tenger bűnért kiengesztelni? Az Úr Jézus emberi szíve és isteni Szíve, amelyik ott áll az Isten jobbján és nézi ezt a világot, amelyet megváltott, és látja ezt a tenger szenvedést és ezt a tenger bűnt mit szenvedhet ez a Szív! Ki fogja kiengesztelni? Testvérek, ma valami a vértanúság szelleméből kell mindenkibe! Aki soha meg nem értette Jézus Szívét, most megértheti, mert azt hiszem, hogy a maga szívén érzi a belőle lecsöpögő vért. Aki sohasem értette a Szűz Mária fájdalmát, most megértheti, mit szenved Szűz Mária Szíve, amikor ezt látja. Aki soha nem hallgatott oda Krisztus földi ajkára, a római pápának a szavára: ma meghallja a sürgető szót; engesztelés! Ezt sürgeti minden, és aki még rá nem ébredt volna arra, hogy mindnyájan testvérek vagyunk, ma talán ráébred: együtt szenvedünk mindnyájan, egymásért is kell szenvedni mindnyájunknak. Hősiesség, hősies engesztelés; van-e más ige, amely erőt adhat nekünk, amely szilárd földet adhat a talpunk alá, hogy megálljunk azokkal szemben, amik eljövendők? Az Isten tíz igazért megkönyörült volna Szodomán; hány igaz kell ahhoz, hogy ezt a millió sok Szodomát az Úristen visszafogadja a kezébe? Mi mód van megállítani az általános pusztulást? Engesztelés, semmi más! Nem a bűnösök kedvéért: az igazak kedvéért állhat meg az ostor, az igazaknak kell előállni: hősies élet, hősies munka, hősies kitartás, hősies kötelességteljesítés, hősies szeretet, hősies szenvedés! És hősies halál! Szeretetből, engesztelésből vállalt halál, ha úgy tetszik az Úrnak! Nem mond mást semmi nekünk; hazudik és bolondít bennünket, aki mást ígér; mi legyünk az Istennek, a Krisztusnak a szemével nézők! Kereszténynek lenni ma ennyit jelent: Hősies engeszteléssel vállalni az Isten kezéből azt, ami jön! Bízzatok, én meggyőztem a világot! mondja Ő; bízzunk! Így, ha az Isten akarja, mi is meggyőzhetjük a világot! Másképpen meg nem győzetik a világ fejedelme.
Uram, szabadíts meg bennünket a gonosztól! Bennünket, szeretteinket, édes hazánkat; minden embert.
URL: http://archivum.piarista.hu/siksandor/eletmu/konferenciak/konf1944nb-miatyank.htm [2009]
© Sík Sándor szerzői jogainak tulajdonosa a Piarista Tartományfőnökség (1052 Budapest, Piarista köz 1.). A honlapon található dokumentumok csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók. Minden más terjesztési és felhasználási forma esetében a Tartományfőnökség engedélyét kell kérni.